Safe2Go project Schiphol

Praktijkvoorbeeld "aanmelden contractors"

Assetmanagement Schiphol verhoogt efficiency met contractpartners door Safe2Go app

Interview met Marcel Swart over Project Assetmanagement Schiphol

(Door Esmee Vonk)

Hoe is Schiphol bij de Safe2Go app terecht gekomen?


‘Ze zijn op Google gaan zoeken en vonden mijn website. Ze vertelden dat ze iets zochten voor het aanmelden van werkzaamheden. Bij het idee wat ze voor ogen hadden sprong de website van de Safe2go app eruit.'


Wat is de volgende stap nadat een bedrijf jou benaderd?


‘In dit geval hebben ze via mijn website een verzoek achter gelaten en dan bel ik ze uiteraard. Dan gaan we inventariseren, want er zijn natuurlijk dingen die handig zijn om te weten, zoals hoe het bedrijf het nu doet en wat zouden ze graag willen? Nadat ik met ze om de tafel heb gezeten om de mogelijkheden te bespreken, kan ik een stappenplan opstellen die de werknemers in de app zullen gaan volgen wanneer zij op locatie aanwezig zijn. Uiteindelijk gaan we aan de slag met een testfase.’ 


Waarom zochten ze een oplossing?


‘Er komen veel externe partijen op het terrein en normaal moet iemand die werkzaamheden komt verrichten eerst bellen naar een technisch callcenter om te laten weten dat hij of zij aanwezig is en met de werkzaamheden wilt beginnen. In veel gevallen hoort er ook een veiligheidsinstructie bij dus het is cruciaal dat dit proces goed verloopt.

In drukke periodes kunnen dat er wel 100 aanmeldingen per dag zijn en vaak zorgt dat voor wachttijden aan de telefoon en duurt het lang voordat iemand aan de slag kan.’ Dit zorgt bij zowel de operator als bij de externe medewerker voor ergernis en vertraagd het proces behoorlijk. Ook bestaat dan de kans dat er toch gestart wordt zonder toestemming en komt de veiligheid in het geding. Schiphol wil dit natuurlijk hoe dan ook voorkomen.


Hoe lang duurt een pilotfase?


‘Dat verschilt meestal per klant en hangt ook van de complexheid van het proces af. Het varieert van een paar weken tot 3 maanden. Als het een erg lang proces is, dan bespreken we vaak nog de testkosten.’



Wat vind je zelf het belangrijkste aan de samenwerking met Schiphol?


‘Dat je goed in gesprek blijft en regelmatig contact hebt met de gebruikers. Bijvoorbeeld dat als Schiphol met vragen komt ik ook snel kan reageren. Het is een nieuwe manier van werken en daar moet je zeker in het begin bovenop zitten. Het blijven bijsturen en finetunen in deze werkprocessen is heel belangrijk.’



Hoe ga je om met vragen over het uitbreiden van de app?


‘Ik kijk of ik het kan aanpassen naar wens van de klant en of andere klanten er ook wat aan zullen hebben. Het moet wel haalbaar zijn, want als er heel veel verandert moet worden dan kunnen ze beter een volledig eigen app laten bouwen. De kracht van de Safe2Go app is juist dat die bestaat uit standaard onderdelen, waarmee de gebruikers eenvoudig zelf de app omgeving kunnen inrichten.’






Welke oplossing heb je uiteindelijk aan Schiphol aangeboden?


‘Een oplossing die grotendeels al in de Safe2go app zat en zo zijn we ook in de testfase begonnen. De persoonsregistratie, het aangeven van het soort werkzaamheden, in welk gebouw en ruimte men gaat werken en het aanvinken van de specifieke veiligheidsinstructies. De operators worden nu niet meer overvraagd en hebben nu in het dashboard een duidelijk overzicht van de werkzaamheden.

Tijdens de pilotfase kwam ook de wens voor een pop up waarin gevraagd kan worden of het mogelijk is om een bepaalde installatie aan of uit te schakelen. Aangezien het misschien ergens anders op Schiphol voor problemen kan veroorzaken moet dit altijd overlegd worden.’


Hoe reageerde Schiphol op de oplossing?


‘Met de basis waren ze al heel blij en werkte perfect voor de pilotfase. Het is altijd fijn om vanuit een goeie basis te starten en daarna te kunnen bijschaven. Door ook functionaliteit van de toestemmings pop up te kunnen toevoegen gaf ze een extra stimulans om door te gaan met de Safe2Go app. Ook de contractpartners waren erg blij met deze werkwijze want het scheelt hun veel tijd en ergernis.'


Wat is nu de stand van zaken van de samenwerking met Schiphol?


‘De testfase is afgerond en ze hebben een licentieovereenkomst tot eind van het jaar. In die tussentijd blijven we wel evalueren. We zijn dus bijna bij het eindplaatje.’ 

Mijn app is nog steeds in ontwikkeling en die extra functionaliteiten zijn dan ook een mooie toegevoegde waarde voor Schiphol maar dan natuurlijk ook automatisch voor mijn andere bestaande en toekomstige klanten.’



Wat vind je zelf nog belangrijk voor potentiële klanten om te weten?


‘Ik had er eerst nog niet zo bij stil gestaan, en je verwacht dat werken met de app snel opgepakt kan worden maar het is wel belangrijk om er rekening mee te houden dat het een langer traject is.’ 

Het veranderen van werkprocessen heeft natuurlijk een grote impact op de interne mensen maar ook op de werkrelatie met de contractpartners. Daarom is de pilotfase belangrijk zodat iedereen kan wennen. 

Het advies bij organisaties die veel met externe firma’s werken is dan ook start op kleine schaal met 1 of 2 contractpartners om te zien wat de impact is op het werkproces. Het krijgen van feedback is voor de Safe2Go klant maar ook voor mij heel belangrijk.'


Share by: